Du er her: Forside -> Norsk - > APS i verdens største batterihybride passasjerskip


APS i verdens største batterihybride passasjerskip

Publisert 06.12.2018

APS Flexi Pro-enheter sørger for at kritiske systemer i verdens største plug-in hybridskip går uten stans.

Åtte enheter av typen Anda Power Solution Flexi Pro er levert til Ulstein Verft. Disse robuste UPS-systemene installeres i verdens største batteridrevne passasjerskip, og skal sikre at Color Hybrid har kontinuerlig tilgang på sikker strøm til kritiske systemer.  

- Vi er stolte over å være den foretrukne leverandøren av UPS-løsning til Color Hybrid, sier VP Thomas Anda.

Det miljøvennlige skipet starter på strekningen Sandefjord-Strömstad i løpet av 2019. TU.no skriver at seilasen over til Sverige er på 38 nautiske mil og tar 2,5 timer. Batteriene skal holde til manøvrering fra kai i Sandefjord, 30 minutters seilas forbi Kvernberget ytterst i fjorden, og det samme ved returen. I løpet av en time til kai skal batteriene lades opp for å kunne ta nok en tur-retur.  

Anda-Olsen har levert UPS-er med 30 minutters batteribackup. UPS-ene tilfredsstiller og er sertifisert i henhold til siste regler fra klasseselskap, i tillegg til sjøfartsdirektoratets krav.

- Våre UPS-er sørger for at det ikke blir noen strømstans eller nedetid på kritisk last, og er avgjørende for sikker operasjon av skipet, sier Anda. 

System med alt-i-ett

Anda Power Solutions (APS) er skreddersydde strømløsninger som blir utviklet og produsert i Ålesund. De leverer alt-i-ett system siden alle kabinettene kan inneholde strømforsyning, alarmmodul, distribusjon, jordfeilovervåkning og nødvendige trafoer. Batterier plasseres i egnede skap eller egne tilpassede rom. Alle Anda Power Solution sine systemer leveres med de nødvendige sertifiseringene fra DNV, Lloyds og andre. 

- Vi leverer et bredt spekter av systemer som skal møte alle krav fra verft, rederier og operatører, og vi har all nødvendig sertifisering på våre produkter. Det er mange som ikke vet at vi leverer kabinett med alt i ett.

APS Flexi Pro serien leveres fra 10 til 100 kVA, og kan parallellkobles dersom det er behov for mer kapasitet. En UPS kan utstyres med et dual input system som gjør at det kan operere med to uavhengige tilførsler. På skip er det for eksempel vanlig med to kilder, vanlig forsyning og nødforsyning. 

Det er altså behovet som styrer hvilket innhold en APS Flexi Pro skal ha, og systemene har flere tilgjengelige opsjoner som dekker alle behov for en UPS ombord i et skip eller til annen industri. Resten av sortimentet omfatter integrert AC og DC UPS systemer, regelmessige UPS-systemer, batteriladere, batterisystemer og strømforsyninger.  

Mange fordeler med APS Flexi Pro

I tillegg til å være fleksible på innhold, har disse produktene særegne egenskaper og geniale løsninger som gjør de enkle å plassere, gir bedre tilgang og tar mindre plass enn andre UPS-er. En har nemlig tilgang til alle komponenter fra fronten av kabinettet, og derfor kan resten av kabinettet stå innebygd. Komponentene kan enkelt dras ut fra front og byttes eller inspiseres. 

Kabinettet kan også utstyres med ventilasjon i toppen slik at det kan plasseres flatt mot vegg i bakkant. Det har et kompakt design for å spare plass, og det gjør at den er enkel å installere. Det er et solid produkt med bred frekvenstoleranse og høy effektivitet, og er designet for det mest krevende miljøet.   

Fleksibel UPS-løsning for all industri

Flexi Pro er bygget i en svært robust kapsling, og er en fleksibel, profesjonell og unik serie tilpasset all bruk, men spesielt til industriell, maritim og offshore bruk. 

- Vi leverer stort sett våre løsninger til det maritime markedet og olje og gass, men APS Flexi Pro er absolutt interessant for annen industri som gruve-, havbruk-, produksjons-, og tungindustri, samt vei, jernbane og tunnel, kraftverk, sykehus og smelteverk. Ja, egentlig for all industri som har behov for sikker strømleveranse, sier Thomas Anda. 

Flere leveranser

I tillegg til å levere åtte UPS-er til Color Hybrid, skal Anda-Olsen levere skreddersydde strømløsninger for de neste to nybyggene til Ulstein Verft.