Du er her: Forside -> Norsk - > DEL 2: Ikke tid for feil eller piratangrep


DEL 2: Ikke tid for feil eller piratangrep

Publisert 26.11.2020

Det var et spennende oppdrag som var ytterst avhengig av en nøye planlagt pakkeliste og et presist stykke ingeniørarbeid på forhånd og underveis.

I gårsdagens bloggartikkel fortalte vi om en hasteordre fra Semco Maritime på 16 UPS-er som skulle tilpasses en drillrigg fra et av verdens største riggselskaper. Drillriggen stod klar til å reise over Atlanteren til ny oppdragsgiver i Trinidad Tobago, men hadde behov for å få oppgradert alle UPS-systemene.   

Alt utstyret ble sendt med fly fra Oslo til Ekvatorial-Guinea, og fra Anda-Olsen ble serviceingeniør Cristian Lica Hondoreanu med for å gjøre monteringsjobben under overfarten til Trinidad Tobago.  

Her er vår serviceingeniør, Cristian Lica Hondoreanu, som hadde ansvaret for å lede monteringen av alle UPS-enhetene sammen med et team på fire montører fra Semco Maritime. 

Det var et spesielt oppdrag, for alt var avhengig av at alle nødvendige deler var blitt med i første sending. I tillegg var det viktig at alle mål, som var tatt på forhånd, var korrekte slik at det ikke ble problemer under monteringsjobben. Når riggen forlot Ekvatorial-Guinea var det ingen mulighet for å få tak i ekstra materiale, dersom noe var feil.  

- Det var et interessant oppdrag. Jeg var avhengig av at mine kolleger hadde regnet ut riktig fra starten av. Det hadde vært lite å gjøre dersom dimensjonene skulle vise seg å være feil, forteller Cristian.

20 paller med UPS og utstyr ble sendt fra Ålesund. 

Piratøvelse er vanlig kost

Første dag på drillriggen måtte Cristian trene på hva man skal gjøre dersom det kommer et piratangrep. Denne øvelsen ble gjentatt hver tredje dag når de var i farvannet utenfor Ekvatorial-Guinea. Dette er vanlig kost for skip som befinner seg i dette området. Bare tre dager i forveien hadde de hørt om et annet skip i nærheten som var blitt angrepet av pirater. Det var et såpass risikabelt område at slepebåten som skulle frakte drillriggen over Atlanteren ikke turte å komme inn for å hente de. Dermed måtte den kjøres for egne motorer i nærmere én uke, til den var langt nok ut på havet, før slepebåten tok over.  

- Jeg lo litt første dagen da jeg måtte gjennom piratøvelsen, men fikk høre at for om lag tre måneder siden hadde pirater kommet seg om bord i et skip. Piratene hadde tatt mannskapet til fange og dopet dem ned. Det var derfor viktig å ha disse øvelsene jevnlig for å vite hva man skulle gjøre i tilfelle det ble et angrep. Under øvelsen gikk alarmene og alle dører i drillriggen ble stengt, og vi måtte rapportere om hvor vi befant oss, forteller Cristian.

Det var hektiske arbeidsdager under overfarten.  

Et ritt mot klokka

Cristian skulle lede oppdraget med å oppgradere de 16 UPS-ene sammen med et team på fire montører fra Semco Maritime. Det ble et ritt mot klokka. Den første uken brukte de på å teste og finne ut av hvordan de skulle montere to av UPS-ene i eksisterende skap, som hadde forskjellige mål.  

- Jeg var spent på om vi kom til å rekke det i tide. Det var viktig for kunden at vi ble ferdig med alt til vi kom frem til Trinidad, og det ble mye hard jobbing sammen med det tekniske teamet fra Semco Maritime. Vi var et godt team.

Her er en av montørene fra Semco Maritime i gang med installasjonen av en UPS inne i drillriggen. 

Cristian kunne puste lettet ut da de hadde fått montert de to første UPS-ene inn i de eksisterende kabinettskapene. Da hadde de en mal å jobbe etter på de 14 andre enhetene som gjenstod. De jobbet på dag- og nattskift for å få ferdigstilt én UPS per dag. 

Det var knyttet stor spenning til om noen av de seks alarmene ville gå av på panelet når de endelige testene av de ferdigmonterte UPS-ene skulle kjøres.  

- Riggsjefen var nesten overrasket når alle lampene ble grønne og ingen alarmer gikk av. Det var de ikke vant til, ler Cristian.

Oppdraget var vellykket, og alt hadde gått som planlagt. I Trinidad Tobago møtte de på virkeligheten; der alt var snudd på hodet med korona-pandemi og stengte flyplasser. Men hjemreisen er en historie i seg selv. Du får ringe oss og slå av en prat.  

Lik og følg Anda-Olsen på Facebook og LinkedIn for å få jevnlige oppdateringer fra oss.