Du er her: Forside -> Norsk - > 60 år med peiling på batteri
Publisert 12.07.2019
Selskapet Anda-Olsen har virkelig fått kjenne på de store opp- og nedturene gjennom de 60 årene selskapet har eksistert.
Kåre Olsen har drevet selskapet i mesteparten av årene, i et marked som har hatt store svingninger. Det har vært utfordrende, og tøffe valg har blitt tatt. Det som kunne endt i ingenting, ble til en suksesshistorie.
- Det hele startet for 60 år siden med svigerfar Birger Anda, minnes Kåre Olsen.
Den gang het selskapet Handelsfirma Birger Anda og ble drevet av samme, arbeidsomme mann. Han var en riktig dyktig kremmer som drev agenturforretningen for Osram og Sønnak batterier, og solgte alt fra batterier, vaskemaskiner, storhusholdningsmaskiner og bildekk til butikkinnredning og mye mer. Det gikk raskt veldig bra for forretningen, og de var den største agenturforretningen på Sunnmøre. Kåre Olsen kom inn i bedriften i 1977 og tok formelt over selskapet i 1982, som da endret navn til Anda-Olsen. Han har vært daglig leder for selskapet helt frem til han trappet ned for noen få år siden.
- Det var en morsom forretning å ta over, men det tok ikke mange årene før eventyret snudde totalt og ble til et mareritt, forteller Kåre.
På slutten av 80-tallet, etter den gylne jappetida, skylte konjunkturfall inn over Norges land som en flodbølge og rev ned mang en forretning som var bygget opp. Det var bankkrise og flere av Sunnmørsbankene gikk ad undas. Kåre husker godt at renta skjøt i været, og den var helt oppe i 18-20 prosent. Anda-Olsen hadde på den tiden 12 ansatte og eide 1000 kvm med lager, og så plutselig forsvant all omsetning.
- Det var helt forferdelig og et ekte drama fra virkeligheten. Alle på min alder vil huske det som en veldig tøff tid, sier Kåre.
Forretningsmodellen som agentur fungerte ikke lenger, og alt falt sammen som et korthus. Kjedene vokste etterhvert fram i alle bransjer og fikk makt. På starten av 1990-tallet var Anda-Olsen nesten ingenting og Kåre måtte si opp alle ansatte og selge lageret; i et marked der ingen kunne kjøpe.
- Jeg var alene som eier og driver, og måtte starte helt på nytt igjen. Alle våre agenturkolleger rundt om i Norge forsvant, det var ingen som klarte å ta tak slik som vi gjorde. Det var en spesielt tøff periode å komme seg gjennom og jeg vil si det var et kunststykke. Jeg er stolt over at vi klarte det, sier Kåre.
Som ung og naiv, som han sier det selv, fikk han sakte, men sikkert bygd opp igjen selskapet. Han brøt tvert med samarbeidspartnerne og satset selv.
- Vi hadde kundene og den gode kontakten, men siden vi hadde kommisjonslager så eide vi ikke varene, distribusjonen og den formelle kundekontakten. Vi fikk bare provisjonen. Derfor måtte vi inn å eie varene og distribusjonen selv, og det var den tanken som var den avgjørende faktoren for å overleve - det at vi turte å gå i strupen på våre samarbeidspartnere.
Anda-Olsen endret fokus fra å være en lokal forhandler til å bli landsdekkende, og Norge har vært målsettingen siden da. Det ble også tatt en annen viktig avgjørelse, som kan ha vært avgjørende for bedriftens suksess.
- Vårt forretningskonsept holdt ikke lenger. Vi kunne ikke være avhengig av de norske aktørene, og vi startet å importere fra utlandet. Vi hentet et nytt produkt fra Banner batterier fra Østerrike, samt industribatterier fra Kina som vi kjøpte og markedsførte i Norge. Dette er grunnlaget for utviklingen som vi har hatt. Det viste seg å være en nødvendig og riktig avgjørelse å ta på det tidspunktet, forteller Kåre.
De måtte kutte ut store deler av det tidligere sortimentet og fokuserte på batterier, lysarmatur og det som i dag er nøkkelproduktene til selskapet. I 1995 startet de med batteribackup og det var starten på veien mot UPS (uninterruptable power supply eller avbruddsfri strømforsyning) som er et av de viktigste produktene de har i dag.
Anda-Olsen var i vekst, og rundt 2000-tallet ble det gjennomført en del oppkjøp av forretninger, som Batterisentralen og Boliden Batteriservice i Ålesund, Olsen Batterier fra Trondheim og Emko Engros fra Tromsø. I de to sistnevnte byene har Anda-Olsen avdeling ennå.
På samme tid ble det tatt en beslutning om å gå internasjonalt, og Anda-Olsen ble lansert som leverandør også utenfor Norge. Selskapet startet å utvikle mer komplekse produkt som komplette strømforsyningsenheter til skip.
- Vi fikk en revolusjonerende idé på slutten av 90-tallet. Til da hadde vi handlet inn batterier og solgt det som handelsvare til landmarkedet, men så fikk vi ideen til en løsning som ville fungere svært godt for skip. Det åpnet seg et internasjonalt marked for oss, som vi hev oss på. Vi var unike i bransjen og godt rustet for å selge internasjonalt. Det var ingen andre som hadde tenkt disse tankene, sier Kåre.
Som naturlig for et selskap basert på vestlandet, har det maritime markedet vært et betydelig marked for Anda-Olsen. Han trekker frem blant andre Ulstein verft som en lojal kunde gjennom mange tiår.
- Mange av kundene våre har satt krav og vi har måttet tilpasse oss. Vi har blitt "dratt etter håret" på å være med på utviklingen, og den maritime klyngen har virkelig vært vår mulighet til å utvikle produkter som markedet har etterspurt. Vi ble invitert med i kundemøter i utlandet og presentert.
Han forteller om et maritimt samfunn der de store tar vare på de mindre leverandørene i området, ved å samarbeide; en tanke om å bygge opp leverandørindustrien rundt seg for å skape et komplett miljø.
- En strategisk viktig tanke, når man ser hva det har blitt til her på Sunnmøre. Idar Ulstein burde ha stått på sokkel. Vi og mange andre selskaper i regionen har fått være en del av eventyret, takket være tankesettet han hadde. Bare se hva vi har fått bygd opp! Jeg sender mange gode tanker om denne mannen stadig vekk, sier Kåre.
I travle år med skipsbygging var det "armer og bein" igjen for å klare å levere til det maritime markedet. Selv om det maritime har vært hovedmarkedet, har Anda-Olsen også hatt fokus på å levere til landmarkedet, noe som kom godt med da oljekrisa rammet.
- Det har vært en interessant tid etter oljekrisa. Vi måtte snu oss rundt igjen og fokusere mer på landmarkedet; som helsesektoren, samferdsel, tunnelprosjekt, industrianlegg og så videre. Dette, sammen med at vi har internasjonalisert oss, gjorde at vi ikke fikk for stort fall i omsetningen.
Kåre Olsen bestemte seg for å trappe ned for noen år tilbake og la de to sønnene sine ta over driften.
- Thomas og Marius har alltid vært interessert og engasjert i selskapet siden de var guttunger. De har utdannet seg riktig i forhold til å videreføre selskapet, og har vært den drivende kraften i bedriften de siste ti årene.
Thomas Anda er eldst og har studert i Bergen. På den tiden etablerte Anda-Olsen et lager der, så Thomas kjørte ut batterier til de større kundene på kveldstid. Marius Anda Olsen har studert eksportmarkedsføring i Ålesund. Han flyttet til Kina en periode for å lære mer om hvordan det fungerer å jobbe i de asiatiske landene. Begge sønnene har jobbet i familieselskapet om somrene og lært seg drifta. I dag er Thomas Vice President (VP) og Marius er VP Sales and Marketing, og de har ansatt en ekstern daglig leder, Jon Arne Kjærstad, og ny styreformann, Torstein Lothe Stavseng, som skal være med og drive bedriften videre i fremtiden.
- Det er spennende tider og Anda-Olsen er i stadig utvikling, sier Kåre.
Han kan røpe at hadde det ikke vært for at han var i riktig alder da han tok over bedriften, så hadde kanskje ikke Anda-Olsen eksistert i dag.
- Jeg var ung og hadde nok med krefter og pågangsmot, men var uten vett. Jeg gikk på et arbeid som ingen fornuftige folk ville ha kastet seg på. Jeg er stolt av å ha tatt den belastningen det var og at vi klarte å komme oss gjennom de vanskelige tidene. Det ble jo et anstendig firma av det til slutt, selv om veien fram var til dels ganske tøff, avslutter Kåre.