Du er her: Forside -> Norsk - > Verdens første førerløse mini-ferge på batteri


Verdens første førerløse mini-ferge på batteri

Publisert 26.03.2021

Ikke i sin villeste fantasi hadde han sett for seg at forskningsprosjektet på førerløse mini-ferger skulle utvikle seg så fort.

Vi har tatt en prat med førsteamanuensis Egil Eide fra Institutt for elektroniske systemer på NTNU. Han fikk ideen til å utvikle førerløse mini-ferger tilbake i 2016 etter en idédugnad i Kystlaget Trondheim.  

- De ønsket seg en kreativ løsning på å bruke vannveien som fremkomstmiddel, og en alternativ løsning til å bygge en bro i kanalen. En bro vil stenge av havnen og gjøre gjennomfart for båter vanskeligere, forteller han.

Autonom ferge

En autonom ferge er en førerløs mini-ferge som skal kunne frakte mennesker over mindre kanaler eller sund. Fergen vil være utstyrt med sensorer som plukker opp bevegelser fra for eksempel kajakkpadlere. Sensorene vil gi beskjed og få fartøyet til å styre unna det som kommer i veien. Dette vil være et rimelig transportalternativ til kostbare bruer og tunneler, dersom de lykkes med forskningen.  

Ballen begynte å rulle... 

Et år senere var testmodellen "milliAmpere" realisert og dette ble starten på et større forskningsprosjekt som involverte flere doktorstipendiat og postdoktorer ved NTNU. Interessen økte og flere engasjerte personer involverte seg i prosjektet som etterhvert fikk støtte fra Norges Forskningsråd til et såkalt FORNY-prosjekt (aFerry) for videre verifisering og industrialisering av teknologien. I forlengelsen av dette har NTNU bidratt til å danne det kommersielle selskapet Zeabuz i Trondheim.  

Egil Eide og en kollega jobber med montering av minifergen.
Egil Eide og en kollega jobber med montering av minifergen.

Førerløse mini-ferger til verdensmarkedet

Zeabuz skal ta de batteridrevne og autonome mini-fergene til markedet. Nå bygger NTNU den større modellen "milliAmpere 2" som skal sjøsettes og testes i løpet av 2021 i Trondheimskanalen. Fergen blir i første omgang bemannet, og de håper at de skal kunne ha en prøveperiode med publikum i løpet av året.  

- Målet er å skape et attraktivt alternativ eller tilskudd til urban mobilitet. Håpet er at det blir en naturlig del av den kollektive trafikken i byer med kanaler verden over, og at det blir like sømløst som når vi tar heisen, sier Egil.
Her er Henning Eidsheim i gang med montering av Anda-Olsen sitt utstyr under dekket på minifergen.
Her er Henning Eidsheim i gang med montering av Anda-Olsen sitt utstyr under dekket på minifergen.

Monitorering helt nødvendig

Anda-Olsen er stolt leverandør av overvåknings- og ladesystemer i det som vil bli verdens første førerløse mini-ferge.  

- Vi samarbeider med NTNU for å monitorere batteribankene om bord gjennom vår nye IoT-løsning Anda Cloud, forteller prosjektansvarlig Michael Carroza.

Les mer: IoT: Full kontroll med Anda Cloud-monitorering

Leveransen fra Anda-Olsen vil sikre at den ubemannede fergen vil ha fjernovervåkning av hver eneste komponent i fergen, og på den måten sikre trygg ferdsel.  

- En ubemannet ferge er avhengig av å ha overvåkning ombord, så man kan følge med på alt som skjer til enhver tid. Systemet fra Anda-Olsen var enkelt og fleksibelt, og det krever lite installasjon i tillegg til at det ligger mange muligheter for å analysere trender og for eksempel se aldring på utstyret. Du kan også sette i gang tiltak i forkant dersom du ser noe er i ferd med å utvikle seg i feil retning, sier Egil.
- Batteriovervåkningen fra Anda-Olsen gjør at vi har kunnet forenkle designet mye, og det har gjort systemintegrasjonen mye enklere og løst en del behov som vi hadde. Michael er også artig å jobbe sammen med, han er entusiastisk for prosjektet og løsningsorientert, avslutter Eide.

Vi gleder oss til fortsettelsen!   

Har du et spennende prosjekt som krever løsningsorienterte og kreative spesialister på batteri, UPS, strømforsyning eller monitorering? Ta kontakt med Anda-Olsen for en uforpliktende prat!