Du er her: Forside -> Norsk - > Derfor bør du sjekke batteriene dine jevnlig


Derfor bør du sjekke batteriene dine jevnlig

Publisert 06.11.2019

Uten regelmessig service og vedlikehold på kritiske systemer som UPS og batterianlegg, er det en økt sjanse for at kritiske feil kan oppstå.

Det er lett å tenke at batteripakker og UPS-er ikke trenger så mye service og vedlikehold. Det er ikke så ofte det skjer noe, men konsekvensene kan være store når uhellet først er ute.  

Ble kritisk på grunn av manglende vedlikehold

- Vi har sett kunder som har valgt å droppe serviceavtale med oss, som har kommet i en situasjon der enkel vedlikehold og sjekk av anlegg ville spart de for unødvendig styr, kostnader og farlige situasjoner, sier Svein Gunnar Høybakk som er teknisk sjef i Anda-Olsen. 

Det var i et offentlig lokale at det gikk så langt at det ble kraftig røykutvikling, og brannvesenet ble tilkalt og måtte evakuere alle. Brannvesenet fikk tatt hånd om systemet og ringte til leverandøren Anda-Olsen for å høre hva årsaken kunne være.  

- Vi fikk sjekket anlegget og fant ut at det var så enkelt at det ikke var blitt rengjort og fulgt opp regelmessig i henhold til våre anbefalinger. Etter noen år var UPS-en gjentettet av støv og skitt, og det var i ferd med å utvikle seg til en brann. Det gikk heldigvis bra denne gangen, men vi anbefaler alle å i det minste gå for den enkleste serviceavtalen, som gjør at vi kommer innom en gang i året for en sjekk. Det er en liten kostnad for en stor trygghet, forteller Svein Gunnar. 

Anda-Olsen leverer UPS-er og batterianlegg som er kritiske systemer for drift og sikring av sensitivt og essensielt utstyr og infrastruktur. Det kan derfor få enorme konsekvenser om det skjer noen feil slik at backup-en ikke fungerer når den skal.  

Forskjellig intervall på bytte av batterier og vifter

Batterier, vifter, kondensatorer og andre elektriske komponenter er slitedeler, og krever vedlikehold for å garantere sikker drift av systemet. De har også forskjellig levetid. Viftene må skiftes hvert tredje år og kondensatorene hvert sjette år, og det er lett å miste kontrollen på når delene bør byttes ut.  

- Mange av bedriftene vi leverer våre systemer til, har eget servicepersonell. Det er ofte flere personer som er innom og sjekker utstyret i løpet av batteriets levetid, og det kan være forskjellig nivå på kunnskap og erfaring med batterier og UPS. Ofte blir det slik at ingen har oversikten over hvor langt i prosessen batteriene er kommet, og har kontroll på når deler bør byttes ut, sier Svein Gunnar. 

Sikre batteriene dine trygge omgivelser

Omgivelsene spiller også en rolle i utstyrets levetid. Det er for eksempel viktig at viftene virker hele tiden, så ikke systemet blir overopphetet. 

UPS trenger kjøling. Er utstyret plassert på riktig måte sånn at systemet blir avkjølt nok? Er temperaturen optimal i forhold til det batteriet skal ha? 

Ved å ha en serviceavtale er det en trygghet at noen med kompetanse tar jevnlige kontroller på batteribanken og øvrig utstyr. Det vil også bli gitt anbefalinger på temperatur i omgivelsene som vil sikre optimal drift.  

Les også: Dette påvirker levetiden til batteri for industri

Sertifiserte batterispesialister

De ansatte i serviceavdelingen vår har profesjonell opplæring fra leverandørene på korrekt vedlikehold og tester.  

- Vi er stolte over å ha dyktige og kvalifiserte medarbeidere i serviceavdelingen vår. De kjenner produktene godt og har nødvendige sertifiseringer på våre merker. Vi har servicepersonell med lisenser på GE UPS, som nå er tatt over av ABB, samt på UPS-er fra Riello, sier han. 


Trygghet i ulike servicepakker

Siden kundene har ulike behov, systemer og produkter, har Anda-Olsen flere nivåer av servicepakkene som differensieres på arbeidskraft, responstid og inkludert materiale. Responstiden kan være veldig viktig i forhold til kritiske systemer som må være oppe å gå til enhver tid. I de største pakkene er også materiale inkludert.

- Vi har flere store kunder som har valgt Platinum-pakken, som er den beste pakken, og de sikrer seg optimal drift og vi garanterer en responstid på 3 timer etter rapportert hendelse, sier han.

Dette er kunder som har et kritisk behov for at deres utstyr er oppe og går til enhver tid. Det kan få store konsekvenser og de vil kunne tape millioner av kroner dersom utstyret har lang nedetid, og det er derfor viktig å sørge for stabil tilførsel av strøm og sikkerhet.  

- Vi har begrenset med lagerplass og det er derfor en  fare for at vi ikke har delene du trenger umiddelbart tilgjengelig på lager. Har du en serviceavtale der delene er inkludert, så betaler du også for lagerplass som gjør at vi passer på å ha en beholdning av det utstyret du allerede har på ditt anlegg. Dersom noe går i stykker, har vi delene lett tilgjengelig og kan raskt bytte ut, forteller Svein Gunnar.  

Serviceoppdrag verden rundt

Selv om Anda-Olsen er basert i Norge, er de tilstede over hele verden. Teamet har lang erfaring og reiser ofte ut på oppdrag. 

Ved å ha en servicepakke fra Anda-Olsen i bunn, er du sikret at noen har kontroll på levetiden på leveransen og at det blir iverksatt tiltak ved behov. Det er en ekstra trygghet i en serviceavtale fra Anda-Olsen.  

Mangler du en serviceavtale på ditt utstyr? Vi kan hjelpe deg med en løsning som passer til ditt system. Her kan du lese mer om våre serviceavtaler