Du er her: Forside -> Norsk - > Sikrer ferdselen for verdens første selvkjørende ferge


Sikrer ferdselen for verdens første selvkjørende ferge

Publisert 14.02.2023

Verdens første førerløse passasjerferge skal sjøsettes i Stockholm i løpet av 2023, med skreddersydd nødsystem fra Anda-Olsen.

Det er fergeselskapet Torghatten og autonomileverandøren Zeabuz som skal levere verdens første selvkjørende byferge for kommersiell drift.

Brødrene Aa skal stå for byggingen av fergen, og har valgt Anda-Olsen som leverandør av nødsystem.

- Anda-Olsen skal levere to batteripakker, en til styrbord og en til babord side. Disse skal fungere som et sekundærsystem i et nødstilfelle hvor primærsystemet feiler, og sørger for at fergen skal komme seg tilbake til land, forklarer Øyvind Strømsheim, som leder prosjektet fra Anda-Olsen sin side.

Skal monitoreres via kontrollrom på land

Fergen som skal bygges er en 12 meter lang elektrisk katamaran som skal gå mellom Kungsholmen og Södermalm i Stockholm. Byfergen skal ha en kapasitet på 25 personer og skal være i kontinuerlig drift 15 timer om dagen.

Den første tiden vil det være en kaptein ombord i fergen, i tillegg til en person i kontrollrommet på land. Etter hvert er skal fergen kunne styres utelukkende fra kontrollrommet, skriver Torghatten i en pressemelding.

Førerløs ferge.
Slik skal den selvkjørende byfergen som skal gå i Stockholm se ut. Foto: Torghatten.

- Vannveien vil bli viktigere som transportåre

Det er ikke første gang Anda-Olsen samarbeider med Zeabuz om selvkjørende ferger. I 2021 leverte Anda-Olsen monitorering- og ladesystemer til verdens første førerløse miniferge.

Zeabuz som kommersielt selskap ble dannet i kjølvannet av NTNU sitt forskningsprosjekt, som denne minifergen var en del av.

Prosjektet ble en suksess. Og for Zeabuz er denne førerløse byfergen som nå skal bygges et naturlig steg videre fra dette testprosjektet.

- Vi har lært mye av vårt prosjekt i Trondheim, og nå er vi klare til å ta neste steg med å lage verdens første kommersielle autonome byferge. Teknologien vil i stor grad være den samme, men i Stockholm vil vi for alvor teste autonomisystemet i daglig drift med passasjerer på en måte som ingen har gjort før. Dette blir utrolig spennende, sier CEO i Zeabuz, Erik Dyrkoren.

Trenger du skreddersydde batteriløsninger? Hos Anda-Olsen møter du et dedikert ingeniørteam som er eksperter på sikker strømforsyning, og ser hvilke produkter og tekniske løsninger som er riktige for hvert enkelt prosjekt.