Du er her: Forside -> Norsk - > Hvordan ta service på UPS?


Hvordan ta service på UPS?

Publisert 23.08.2023

UPS-er trenger jevnlig service for å sikre kontinuerlig oppetid for dine kritiske installasjoner. Slik gjør du det!

UPS, eller avbruddsfri strømforsyning, er hjertet i mange kritiske installasjoner og systemer. Den sikrer at virksomheten din ikke stopper opp, selv om strømmen skulle forsvinne, og beskytter verdifull data og utstyr.

Lær mer: Hva gjør en online UPS?

Akkurat som annet kritisk utstyr, krever en UPS jevnlig service for å sikre at den fungerer optimalt.

I denne artikkelen skal vi se på hvordan du på best mulig måte kan ta vare på din UPS og unngå uforutsette hendelser.

Hvorfor må du ta service på UPS?

Alle UPS-er er levert med en beskrivelse fra leverandøren som sier hvor ofte det er anbefalt å foreta periodisk service av UPS-en.

Negative påvirkninger som støy, temperatur, fuktighet og spenningsvariasjoner kan forkorte levetiden til utstyret betydelig, derfor er det viktig å følge tidsintervallet for service som blir gitt av leverandøren.

Ved å gjøre dette kan du unngå uønsket nedetid og potensielt kritiske situasjoner. Du vil også få økt effektivitet og sikret at virksomheten din fungerer så sømløst som mulig.

Med jevnlig service på din UPS kan du også øke levetiden, da du i større grad vil kunne komme i forkant av potensielle problemer. 

Hva innebærer en periodisk service av UPS?

Under en periodisk service vil det bli gjort tester for å kontrollere UPS-ens tetthet, struktur og eventuelle skader. Elektriske kontroller blir utført for å sjekke tilkoblinger og elektronikk, og utstyret rengjøres grundig.

Det blir også gjort en softwareoppdatering for å sikre at systemet er oppdatert. Omgivelsene, inkludert det fysiske klimaet hvor utstyret er plassert, blir også inspisert. Til slutt vil kritiske komponenter som krever periodisk utskifting byttes for å kunne sikre en mer pålitelig drift.

Slik kan du gjøre service og vedlikehold av UPS mer forutsigbart

Alle med kritiske installasjoner ønsker å unngå uforutsett nedetid. Dette kan du sikre deg mot ved å ta i bruk vår monitoreringsløsning for UPS, Anda Cloud.

Dette er en skybasert monitoreringsløsning som gir deg full oversikt og status over både anlegget og batteriene dine til enhver tid. Med Anda Cloud vil du få umiddelbar varsling direkte på mobilen, dersom noe ikke fungerer som det skal.

Har du flere anlegg, kan du samle alle på en og samme plattform. Noe som vil gi deg som er ansvarlig for drift en økt sikkerhet og bedre oversikt.

Les mer: Slik fungerer vår monitoreringsløsning via app

Hva koster periodisk service av UPS?

Hva en periodisk service for UPS koster vil variere alt etter hvilken leverandør og hvilken servicepakke du velger. Med å følge produsentens anbefalinger for vedlikehold og service kan man øke levetiden til avbruddsfrie strømforsyninger, noe som kan spare deg kostnader.

Det er viktig å tenke på hvilken økonomisk belastning en full utskifting av UPS kan medføre, sammenlignet med utgifter til service.

Serviceprogram for UPS

Hos Anda-Olsen kan du velge mellom 4 ulike serviceprogram for UPS. Programmene strekker seg fra det mest grunnleggende med blant annet automatisk årlig oppfølging, rengjøring og 3 dagers responstid, til det mest progressive med monitoreringsløsning, utvidet garanti og utrykning.

Anda-Olsen er en global aktør som leverer produkter og tjenester til hele verden.

Vårt dedikerte ingeniørteam har lang erfaring og er her for å hjelpe deg når du trenger det. I tillegg har Anda-Olsen reisende service-teknikere som kan rykke ut på kort varsel. Alt for å kunne gi deg den beste servicen som er mulig.

Her kan du lese mer om vårt globale servicekonsept for UPS.

Vi i Anda-Olsen jobber for å ta kundene fra et reaktivt vedlikehold til et tilstandsbasert vedlikehold. Dette vil bidra til å forbedre effektiviteten, påliteligheten og kostnadseffektiviteten av vedlikeholdsprosessene.